Header Ads

ads header

Flash News

Rakyat Terus Bayar ‘Subsidi’ Petrol, Terima Kasih PH Untuk Hadiah Tahun Baru, Sindir KJ


SHAH ALAM – Pengumuman Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa harga petrol dan diesel dikekalkan pada kadar semasa untuk beberapa hari, mengundang reaksi sinis Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin.

Menerusi hantaran di laman sosial Facebook, Khairy secara sinis mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) di atas ‘hadiah’ tahun baru itu kepada rakyat.

“Terima kasih kepada PH untuk ‘hadiah’ tahun baru. Rakyat terus membayar ‘subsidi’ kepada kerajaan melalui harga petrol yang lebih tinggi daripada harga pasaran. Thumbs up!,” tulisnya.

Terdahulu, Guan Eng dalam satu kenyataan hari ini berkata penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan hanya akan dilaksanakan sebelum akhir minggu pertama 2019.

Justeru katanya, buat masa ini harga runcit petrol RON97, RON95 dan diesel masing-masing kekal pada paras RM2.50, RM2.20 dan RM2.18 seliter.

Guan Eng berkata penangguhan ini adalah selepas mengambil maklum balas beberapa pihak berwajib.

“Kerajaan juga perlu mengkaji permintaan Petroleum Dealers Association of Malaysia (PDAM) yang menentang penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan.

“PDAM juga telah meminta agar diteliti semula kadar Margin Pengusaha Stesen Minyak yang merupakan salah satu komponen di bawah formula Automatic Pricing Mechanism (APM), yang pada masa ini digunakan untuk menetapkan harga runcit produk petroleum,” demikian kata Guan Eng dalam kenyataan itu.

Dalam pada itu kata Khairy, ini bermakna rakyat telahpun dipaksa untuk membayar cukai kepada kerajaan untuk tempoh 8 minggu berturut-turut memandangkan purata harga minyak semasa adalah di bawah paras RM2.20.

“Kenyataan ini adalah jelas bertentangan dengan kenyataan yang dibuat oleh Menteri Kewangan baru-baru ini.

“Walaupun dikatakan harga runcit RON95 akan hanya kekal untuk beberapa hari sahaja, kenyataan ini sekaligus membuktikan bahawa kerajaan Pakataan Harapan hanya pandai membuat pengumuman sedangkan tiada perancangan rapi dalam melaksanakan sesuatu dasar,” katanya.

Malah kata bekas Ketua Pemuda UMNO itu lagi, alasan PH bahawa penangguhan itu terpaksa dilakukan kerana adanya penentangan daripada pengusaha stesen minyak di seluruh negara, jelas menunjukkan tiada konsultasi dan perbincangan lanjut dibuat antara kerajaan dan pihak berkenaan dalam penentuan dasar berkaitan harga minyak ini.

“Jika dahulu kerajaan Barisan Nasional ditekan dan dituduh kononnya selalu menyebelahi pengusaha stesen minyak, kini kerajaan Pakatan Harapan bukan sahaja menyebelahi pengusaha stesen minyak, malah menghukum rakyat yang telah menjadikan mereka sebagai kerajaan dengan membayar harga yang lebih tinggi dari harga pasaran,” katanya lagi.

Untuk rekod, pada 24 Disember lalu, Guan Eng mengumumkan harga runcit petrol akan kembali ditetapkan secara mingguan bermula 1 Januari 2019.

Ujarnya, langkah itu diambil susulan penurunan harga minyak mentah global secara berterusan sejak kebelakangan ini.

Katanya lagi, langkah itu akan membolehkan pengguna menikmati perubahan harga yang lebih cepat selaras dengan perubahan harga petroleum di pasaran dunia.

Pengumuman itu dilakukan Guan Eng selepas pemimpin kerajaan mahupun pembangkang mengkritik langkah kerajaan yang masih mengekalkan harga RON95 pada kadar RM2.20 meskipun harga minyak mentah global mencatatkan trend penurunan secara berterusan kebelakangan ini. -SuaraTv


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm lumayan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. telan saja janji najib dah tak berkuasa lagi itu kan yang rakyat ph hendaki.

    BalasPadam