Header Ads

ads header

Flash News

Lokman Adam ditahan bawah Akta Hasutan


PETALING JAYA: Datuk Seri Lokman Noor Adam ditahan polis bagi tujuan siasatan dan akan direman bawah Akta Hasutan.

Penahanan ahli majlis tertinggi Umno itu dimaklumkan oleh Pemantau Malaysia Baru (Pemantau) malam tadi.

Setiausaha Lisa Yahaya berkata penahanan Lokman, yang juga presiden NGO itu, berkait dengan dakwaan mengatakan kerajaan cuba melindungi pembunuh dalam kes kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.

Lokman ditahan pada 2 petang hari ini selepas hadir ke Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman untuk diambil keterangan.

“Lokman diberitahu dia perlu ditahan bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan. Beliau akur dan berjanji akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada polis bagi membantu siasatan,” kata Lisa kepada FMT.

Lokman dibawa ke beberapa tempat dan beberapa individu lain turut disiasat, dan pada 10 malam tadi dia dibawa ke Ibu Pejabat Polis Dang Wangi dan diarah bermalam.

Lokman dijangka dibebaskan pada 9 pagi nanti, kata Pemantau.

Lokman antara individu yang lantang mengkritik kerajaan Pakatan Harapan selepas Barisan Nasional (BN) tewas pada pilihan raya umum lalu.

Adib cedera parah dipercayai dipukul ketika insiden di Kuil Sri Maha Mariamman di Subang Jaya, November lepas dan anggota bomba itu disahkan meninggal dunia pada Disember di Institut Jantung Negara (IJN).

Polis hari ini mengumumkan siasatan kes Adib lengkap sepenuhnya dan kertas siasatan dirujuk kepada pejabat timbalan pendakwaraya untuk tindakan lanjut.


MR :  Tak boleh kritik ta ada beza PH dan BN


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm lumayan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

2 ulasan:

  1. Adib dibunuh oleh pelamau hindu,tapi tdak orang sebut ekstrimis hindu.Kalau Islam,cepat je sangkut dgn gelaran itu

    BalasPadam
  2. Mengapa puak kafir harbi yang telah menghina agama Islam dan umat Islam secara terbuka dalam pelbagai media massa seperti msiakini, facebook dll tidak ditahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan ???

    Bagaimana pula pelampau-pelampau hindu yang telah mencipta dan menyebarkan pelbagai fitnah yang berunsur perkauman yang telah menghasut dan mendorong orang-orang hindu melakukan jenayah kebencian (hate crime), serangan fizikal ke atas orang awam dan ahli bomba sehingga menyebabkan kematian seorang ahli bomba yang tidak bersalah dan merosakkan atau membakar kenderaan awam, polis dan bomba sehingga menyebabkan rakyat hidup dalam ketakutan dan panik ???

    Adakah pelampau-pelampau hindu ini kebal dari segi undang-undang kerana kedudukan mereka lebih tinggi dari undang-undang sehinggakan mereka tidak boleh ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan ???

    Jika pemimpin Melayu boleh ditahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan, mengapa pula pelampau-pelampau hindu tidak ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan dll ???

    Kita masih menunggu peguam negara mendakwa pelampau-pelampau hindu yang telah membunuh ahli bomba yang tidak bersalah mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang membawa hukuman gantung sampai mati. Kita tidak mahu mendengar sebarang putar belit untuk tidak mendakwa suspek-suspek di bawah seksyen 302.

    Kita amat meragui dakwaan pemimpin-pemimpin pakatan liberal-kafir harbi kononnya KERAjaan pakatan liberal-kafir harbi bersifat telus !!! Jika kerajaan pakatan telus, sudah lama pelampau-pelampau hindu tersebut didakwa di bawah seksyen 302 !!!

    BalasPadam