Header Ads

ads header

Flash News

Angka korban akibat tsunami di Indonesia meningkat


PANDEGLANG: Sekurang-kurangnya 168 maut dan beratus lagi cedera di Kepulauan Jawa dan Sumatera, susulan tsunami akibat tanah runtuh bawah laut yang dicetuskan letusan Gunung Berapi Anak Krakatau, kata pegawai dan media hari ini.

Ratusan rumah dan bangunan mengalami kerosakan teruk, apabila tsunami melanda sepanjang Selat Sunda pada lewat malam Sabtu, kata jurucakap agensi mitigasi bencana, Sutopo Purwo Nugroho.

Ribuan penduduk terpaksa berpindah ke kawasan lebih tinggi dan tiada anggaran berapa ramai penduduk yang hilang.

Televisyen menunjukkkan detik tsunami membadai pantai dan kawasan kediaman di Pandeglang, Pulau Jawa, dengan arusnya membawa mangsa dan serpihan bangunan bersamanya.

Pada 26 Disember 2004, satu tsunami di Lautan Hindi yang berpunca daripada satu gempa bumi meragut 226,000 nyawa di 13 negara, termasuk lebih 120,000 di Indonesia.

Lebih 36,000 orang terkorban dalam satu siri tsunami yang dicetuskan letusan Gunung Berapi Krakatau pada 1883.

Anak Krakatau ialah pulau yang muncul daripada kawasan yang pernah diduduki Krakatau yang musnah pada 1883. Ia mula muncul pada 1927 dan berkembang sejak itu.

Tsunami pada Sabtu ini adalah yang terbaru dalam satu siri tragedi yang melanda Indonesia, tahun ini.

Gempa bumi berturut-turut memusnahkan sebahagian pulau pelancongan Lombok dan gempa bumi berserta tsunami meragut ribuan nyawa di Sulawesi, manakala hampir 200 maut apabila sebuah pesawat Lion Air terhempas ke Laut Jawa, Oktober lalu.

Pihak berkuasa memberi amaran kepada penduduk dan pelancong di kawasan pantai sekitar Selat Sunda untuk menjauhi pantai serta amaran air pasang sehingga 25 Disember ini.

“Mereka yang sudah berpindah, tolong jangan pulang lagi,” kata Rahmat Triyono, pegawai di Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika Indonesia (BMKG).

Presiden Indonesia, Joko Widodo yang akan bertanding pada pilihan raya April depan menerusi Twitter “mengarahkan semua agensi kerajaan berkaitan segera mengambil langkah kecemasan untuk mencari dan merawat mangsa”.

Naib Presiden, Jusuf Kalla dalam satu sidang media pula berkata, angka korban “mungkin meningkat”.

Anggota penyelamat dan ambulans sukar memasuki kawasan terjejas kerana sesetengah jalan dihalang serpihan bangunan, pokok tumbang dan kenderaan yang terbalik.

Ombak tsunami turut membadai sebuah pentas luar, di mana sebuah kumpulan rock membuat persembahan di Tanjung Lesung, Wilayah Banten, kawasan pelancongan popular tidak jauh dari ibu negara Jakarta, menyebabkan sekurang-kurangnya seorang pemuzik maut dan yang lain hilang.

Pantai barat Banten di Jawa adalah kawasan paling teruk terjejas, Nugroho beritahu wartawan di Yogyakarta.

Katanya, sekurang-kurangnya 35 maut di Lampung, selatan Sumatera.

Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm lumayan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan