Header Ads

ads header

Flash News

Naib canselor, bendahari universiti lulus bayaran RM14.85 juta tanpa kebenaran


PETALING JAYA: Laporan Ketua Audit Negara 2017 Siri 1 mendapati lembaga pengarah sebuah universiti awam tidak meluluskan bayaran RM14.85 juta untuk projek membabitkan penyelenggaraan universiti itu.

Menurut laporan itu, naib canselor dan bendahari Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) menandatangani 19 kontrak tanpa kebenaran lembaga pengarah universiti itu.

“Pengauditan yang dijalankan antara Jun hingga Ogos tahun lalu menyimpulkan pengurusan hasil UTeM tidak mencapai kecekapan optimum kerana ada penyelewengan dalam peraturan kewangan,” menurut laporan itu sambil menambah universiti itu masih boleh memperbaiki pengurusan kewangannya.

Laporan itu turut mendapati UTeM membayar RM82,348 untuk 2 projek yang tidak dimulakan atau siap sepenuhnya.

“Kami mencadangkan pegawai universiti dari jabatan kewangan dan pemerolehan melakukan pemeriksaan terperinci ke atas kerja itu berdasarkan syarat kontrak.

“Jabatan perundangan perlu diperkukuhkan untuk memberi nasihat mengenai pengurusan dan pentadbiran kontrak.”

Laporan Ketua Audit Negara itu turut mendapati 2 projek di bawah Kementerian Pertahanan dan Jabatan Kerja Raya bernilai RM145.18 juta, merangkumi pembinaan garaj untuk menyimpan kenderaan tentera gagal disiapkan mengikut jadual.

Dua garaj itu terletak di kem Kuantan dan Port Dickson.

“Dua syarikat yang mendapat kontrak itu sepatutnya menyiapkan pembinaan dalam masa setahun.

“Walaupun lanjutan masa diberikan kepada syarikat itu, mereka tidak menyiapkan kerja mereka dalam masa ditetapkan.”

Kerajaan mengeluarkan 2 perakuan kerja tidak siap kepada syarikat itu dan didenda RM17,000 secara keseluruhan.

“Sehingga Disember 2017, denda yang dikenakan ke atas mereka berjumlah RM4.15 juta,” menurut laporan itu sambil menambah kementerian perlu memastikan klausa di bawah kontrak membenarkan mereka menuntut kos dan kerugian akibat kelewatan menyiapkan kerja.




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :



Tiada ulasan