Header Ads

ads header

Flash News

Bersama PAS dulu nak hapus cukai eksais kini nak buat kereta baharu


Pakatan Harapan telah berjanji menghapuskan cukai eksais bagi menurunkan harga kereta, bukan berusaha mewujudkan perusahaan kereta nasional ketiga.

Sejak Buku Jingga ditulis dalam tahun 2010, komitmen menghapuskan duti eksais kereta, yang dilihat mereka sangat membebankan, tidak pernah berubah.

“Platform dasar yang mahu menghapuskan cukai eksais demi menurunkan harga kereta ini tidak pernah berubah selepas Pakatan Harapan ditubuhkan.

“Tidak ada mana-mana bahagian di dalam kempen Pakatan Harapan atau manifesto Pakatan Harapan yang menyelitkan usaha mewujudkan perusahaan kereta nasional yang ketiga.


Buku Jingga dipersetujui oleh Pakatan Rakyat, pendahulu Pakatan Harapan, antara PAS, PKR dan DAP.

Tempat PAS kemudian diganti oleh serpihannya Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam gabungan baru.

Menteri Pembangunan Usahawan Mohd Redzuan Yusof, kelmarin berkata, kerajaan sedia melancarkan “projek kereta nasional 3.0” menjelang 2020 seperti dibayangkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Redzuan berkata kerajaan percaya langkah itu akan mencergaskan kembali industri automotif negara dan berpotensi besar.

Dalam kenyataan hari ini, Rafizi menegaskan, cukai eksais banyak dikaitkan dengan usaha melindungi kereta-kereta nasional yang akhirnya menyebabkan harga kereta lebih mahal berbanding negara-negara lain.

Beliau justeru membangkitkan sama ada idea untuk menubuhkan perusahaan kereta nasional yang ketiga akan mendatangkan kesan kewangan yang besar kepada rakyat.


MR : Nampaknya rakyat akan dibodohkan dengan sikap pentingan kroni dalam PAKATAN HARAPAN. Rafizi sekadar melukut....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :



5 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/utara/janji-mansuh-tol-sungai-nyior-1.807857

      Padam
    2. Biasalah tun m.. Kepala otak dia kira bisnes saja... Kroni nak kena jaga.. DAP x akan bantah dgn usaha tun m ni sbb depa dah dpt msia.. Hapuskan tol dan ptptn tu semua wayang pacak depa saja.. Tol sg nyoq kt penang pun depa x hapus.. Ni plk nak hapus tol satu msia.. Mcm2 share dok ada dlm tu.. Salah satunya share kwsp.. Puak2 depa la byk duit dlm kwsp tu.. Tol tu salah satu cabang duit utk dividen kwsp.. Mana blh kacau.. Lagipun depa dah kaya.. Tol tu celah gigi saja.. Bangsa Melayu la dok pening dgn tol dan ptptn ni. . Amanah x brani kata apa dah kat tun.. Dah dpt dedak 5 menteri dan 5 timbalan menteri.. Jadi kena dok diam2.. Keja amanah senang saja.. Serang pas habis2an.. Buatla isu apa pun.. Yg lain biaq tun, dap dan sesetengah pkr setel.. Pkr pun dah ada dua team... Lagi syok tun m buat keja dia..
      WaAllahu'alam..

      Padam
  2. Kalau rakyat kantoi tak hairan, yang menghairankan ialah para pembesar di sekeliling Tun. Cakap2 pembesar ini tak ada yang kecik sume besor-besor belaka.

    Konon2nya para pembesor ini mampu menambatikat Tun (yang juga berkas Umno) daripada mengulangi langkah2 dan rentak2 yang dulu2. Tun seolah2 tidak lagi ada lesen penuh seperti dulu. Fuh hebat!

    Lalu dengan bangganya para pembesar mendakwa iaitu kemahuan untuk mengikat Tun itu lah yang membezakan merdeka dan Umno. Dengan pengakuan itu maka para pembesar2 ini akan mempastikan langkah2 Tun terikat sedangkan Umno tidak. Fuyo canteq!

    Kini cakap2 itu hanya ropa-ropanya hanyalah cakap-cakap kosong bilamana janji tersebut melesap dalam udara yang nipis. Ternampaklah keluarbiasaan Tun: Tun mampu mengekalkan langkah dan rentak lama semasa dalam BN 1.0 meskipun berada dalam BN 2.0 (PH).

    BalasPadam
  3. Aik..mcm nak jadi PM 20thn lg jek..masih gila kereta.

    BalasPadam